Veel webshops werken met reviews, dit is een vorm van user generated content en daarmee een belangrijk onderdeel van je online marketing. Maar waarom zijn reviews nou zo belangrijk, hoe verzamel je zoveel mogelijk waardevolle reviews en hoe kun je deze vervolgens inzetten als marketingtool? Op deze vragen geven we in dit blog antwoord.
Waarom reviews belangrijk zijn
Voor veel klanten zijn reviews bepalend bij de keuze voor een webwinkel of product. Uit onderzoek van BrightLocal blijkt dat bijna alle klanten (92%) reviews gebruiken bij het maken van hun keuze. De mening van anderen wordt als veel betrouwbaarder beoordeeld, daarom levert het hebben van reviews een hogere conversie op. Daarnaast kun jij, als webshophouder, waardevolle informatie halen uit reviews: wat zijn de wensen en ergernissen van je klanten, hoe kun jij je webshop verder verbeteren? Genoeg reden dus om je klanten te vragen om reviews te schrijven. In dit blog vertellen we hoe je waardevolle reviews krijgt.
6 tips om reviews te verzamelen
Reviews verzamelen, het is makkelijker gezegd dan gedaan. Klanten hebben over het algemeen de neiging om zich alleen te laten horen wanneer ze niet tevreden zijn dan wanneer ze wel tevreden zijn. Zo loop je het risico dat er een verkeerd beeld van jouw webwinkel ontstaat. Daarom is het verstandig om al je klanten te vragen reviews te schrijven, zodat er een evenwichtig beeld ontstaat. Je kunt dit op verschillende manieren doen:
- Zorg dat klanten reviews op je site achter kunnen laten
Niet alleen reviews over jouw webwinkel zijn belangrijk voor klanten, maar ook reviews over specifieke producten. Zorg dus dat klanten niet alleen een review over de shop achter kunnen laten, maar ook per product hun ervaring kunnen delen.
- Meld je aan op een extern reviewplatform
Er zijn veel verschillende externe reviewplatformen, waar klanten vaak kijken. Een paar voorbeelden hiervan zijn Kiyoh, Trustpilot en The Feedback Company. Klanten vinden zo’n extern platform meer betrouwbaar dan klantervaringen die jij zelf op je website plaatst. En niet zo gek, natuurlijk: een extern platform laat alle reviews zien, ook de negatieve.
- Nodig klanten na aankoop uit om een review te schrijven
Je kunt klanten per e-mail uitnodigen om een review te schrijven. Denk hierbij wel goed na wat voor feedback je op welk moment vraagt. Wil je weten of je klanten tevreden zijn over het aankoopproces, stuur dan een paar dagen nadat zij hun bestelling binnen hebben een uitnodiging. Wil je feedback over een specifiek product, stem dan de timing van je uitnodiging af op de tijd die je klant nodig heeft om het product echt te gebruiken. Hebben ze een shampoo bij je gekocht, weten ze vaak na een keer gebruiken al of zij tevreden zijn. Maar hebben ze een telefoon bij je gekocht, duurt het vaak wat langer voordat ze alle functionaliteiten hebben geprobeerd en kunnen beoordelen hoe tevreden ze zijn.
- Laat je na ieder contact beoordelen
Je zult zelf vast vaak dit soort mailtjes hebben gehad: je hebt zojuist contact gehad met onze klantenservice, hoe heb je dit contact ervaren? Deze informatie zegt heel veel over jouw webwinkel en welke service je verleent: los je problemen snel op, neem je klanten en hun klachten serieus? Voor potentiële klanten kan dit doorslaggevend zijn of ze voor jou of voor je concurrent kiezen.
- Zorg voor een tegenprestatie
Zoals eerder gezegd: klanten zullen eerder spontaan een review schrijven wanneer ze niet tevreden zijn dan wanneer ze wel tevreden zijn. Het helpt als je klanten een duwtje in de rug geeft door een tegenprestatie tegenover de review te zetten. Je kunt hierbij denken aan een cadeaubon voor jouw webwinkel of korting op de volgende bestelling.
- Stel een testpanel samen
Een andere goede manier om reviews te verzamelen over producten is door het samenstellen van een testpanel. Je kunt via social media of een nieuwsbrief een oproep doen aan klanten of zij een product willen testen in ruil voor een review. Een leuke manier om zo’n review te maken is in de vorm van een korte vlog waarin je klant het product gebruikt en zijn of haar ervaringen deelt.
Reviews inzetten als marketing
Na het verzamelen van reviews is het belangrijk dat je deze onder de aandacht van je (potentiële) klanten brengt. Hier heb je verschillende manieren voor:
- Zet de reviews op je homepage
Als je veel moeite steekt in het verzamelen van reviews, is het zonde om deze weg te stoppen op een pagina diep in de website. Zorg er dus voor dat de reviews op je homepage te zien zijn. Externe reviewplatforms hebben hier widgets voor zodat je een gemiddelde kan laten zien, of een carrousel van reviews.
- Rich snippets
Google werkt met rich snippets, een manier om organische zoekresultaten te verrijken met content. Een rich snippet kan bijvoorbeeld een review snippet zijn: een gemiddelde van reviews in organische zoekresultaten. Hoe je zo’n review snippet krijgt, staat hier uitgelegd.
- Deel reviews via social media
Als je bijvoorbeeld een testpanel hebt voor producten, kun je deze reviews delen via social media of nieuwsbrieven. Zeker als je ervoor hebt gekozen om de review in de vorm van een korte vlog te laten maken, zijn deze heel goed te gebruiken voor social media.
Reviews en klantenservice
Een belangrijk punt waarop je als webshop wordt beoordeeld is je klantenservice: ben je goed bereikbaar, beantwoord je vragen van je klanten snel en los je problemen goed op? Daarom is het belangrijk om aandacht te besteden aan je klantenservice wanneer je reviews wil gaan verzamelen. Snowball helpt je met Webshop Support met het inrichten van een goede klantenservice en zorgt ervoor dat je 7 dagen per week bereikbaar bent, via alle denkbare kanalen.